2.2.08

De Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken...MAKKELIJKER OOK NIET!

Het is weer tijd voor de belastingaangiftes. Even surfen op de belastingsite en het aangifteprogramma downloaden vanuit je luie stoel. Makkelijk zeg, internet. Ideaal, zeker als je in het buitenland woont. Ok, bakkie koffie bij de hand, ik ben er klaar voor. Kom maar op...

U woonde in 2007 in het buitenland?
JA! [klik]

Als u in 2007 het buitenland woonde, maar u had belastbare inkomsten uit Nederland, moet u in Nederland belasting betalen.
Eh, ok. We hebben in Nederland nog 1 maandje gewerkt, dus dat zal dan wel.... Verder zijn we juist geƫmigreerd, omdat we inkomsten krijgen vanuit Majete, Malawi en we niet twee keer belasting willen betalen. Maar we hebben natuurlijk nog wel ons huis wat we gedeeltelijk verhuurd hebben....Dus kom maar op, waar kan ik het programma downloaden? Handig man, elektrisch aangifte doen, ik ben er helemaal klaar voor ;) [klik]

Hoe moet u aangifte doen?
Goeie vraag... waar staat dat programma nou...[klik]

Als u een gedeelte van het jaar in het buitenland woonde, kunt u niet elektronisch aangifte doen. In dit geval moet u gebruikmaken van het M-biljet. Dit biljet kunt u aanvragen bij de BelastingTelefoon.
Ik laat het net gelezene langzaam tot me doordringen. Ik merk dat mijn mond langzaam openvalt van verbazing...WAAAAT? Dat meen je niet. Dat bestaat gewoonweg niet. Ik moet, vanuit Chikwawa, Malawi, bellen naar de belastingdienst in Nederland om een PAPIEREN M-BILJET aan te vragen? Waar moeten ze dat heen sturen dan? Tegen de tijd dat ik het hier heb, en weer heb teruggestuurd, kan ik 2008 alweer aanvragen.
Ik kan mijn slappe lach niet onderdrukken. Tinus kijkt me aan alsof ik compleet gek ben geworden. Ik zou willen dat Ook Dat Nog nog bestond, want dit zou echt een hele goeie voor ze zijn...

Ongelooflijk zeg. Nee, leuker kunnen ze het niet maken, maar... makkelijker al helemaal niet!!!

Veel liefs,
Amy en Tinus

9 opmerkingen:

Esther zei

De Belastingdienst verdient voor deze actie de loden schoen!En jij een griffel in kleur!

Unknown zei

Hihi, ik weet bijna precies ongeveer waar je het over hebt. Ik heb echter officieel niet in het buitenland gewoond en na veel bellen en mailen en bellen en mailen dacht men bij de belastingsienst dat ik een Ubiljet moest hebben, misschien. Of was het nou een C...

Ik voel met je mee. Zelfs gewoon in Nederland werken en wonen is al moeilijek genoeg voor de belastingdienst :s

Anoniem zei

Gelukkig is de belastingtelefoon gratis, hoef je alleen maar te betalen tot de grens.

Ik hoop dat het met de post in Malawi beter geregeld is dan met tassen vol kleren.

Lisa zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Lisa zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Lisa zei

haha, de belastingdienst maakt wat los in Afrika! zie blog van Sandra

Lisa zei

das raar.. nu lijkt het of ik heel wat wilde zeggen, maar daar van terug ben gekomen "dit bericht is verwijderd door de auteur" Maar stiekem had ik twee keer een spelfoutje gemaakt *oops*
:-D

Sandra zei

Hahaha, ik had echt exact dezelfde reactie!! En ik vond het net als jij ook echt zo absurd dat ik er een blog over geschreven heb, maar dat had Lisa je ook al geschreven :-)

Anoniem zei

Hahahha, wat een toestand altijd weer met de Belastingdienst. Wij vertrekken dit jaar maart naar Namibie en ik dacht laat ik ze eens voor zijn en alvast een M-biljet voor 2008 aanvragen. Want ja, dat zal straks wel niet aankomen per post. Maar dat was natuurlijk onmogelijk, want het jaar is nog niet voorbij :-( Ben benieuwd, dan in 2009 maar de uitdaging aangaan...